راهنمای خرید CPU

راهنمای خرید CPU

راهنمای خرید CPU

هنگام خرید CPU به چه نکاتی توجه کنیم؟

به طور خلاصه CPU در تمامی دستگاه های شما از جمله کامپیوتر، لپ تاپ، ساعت های هوشمند و یا حتی ترموستات قرار دارد. CPU ها مسئول پردازش داده ها و درواقع مغز دستگاه شما هستند. در این مقاله توضیح می دهیم چطور در هنگام خرید، CPU مناسب خود را انتخاب کنید. هنگام خرید، راهنمای خرید CPU به شما توضیح می دهد که باید به 7 سوال مهم و اساسی زیر پاسخ داده و مناسب ترین پردازشگر را با توجه به نوع کاربری و بودجه ی خود انتخاب کنید.

  1. قرار است با سیستم خود چه کارهایی انجام دهم؟
  2. کدام پردازنده بهتر است؟ INTEL یا AMD؟
  3. آیا به over clocking نیاز دارید؟
  4. کدام نسل از CPU را نیاز دارید؟
  5. مشخصات اصلی پردازنده چیست و باید به چه مشخصه هایی اهمیت دهم؟
  6. به کدام یک بیشتر از همه احتیاج دارم؟ Threads , Cores , Clock speed؟
  7. مادربورد من به چه سوکتی نیاز دارد؟

1 کاربری سیستم من چیست؟

اگر تنها  به دنبال تراشه ای هستید که به شما امکان دیدن ویدیو ، گشت زدن در اینترنت و کارهای معمولی و روزمره را بدهد، یک تراشه سطح ابتدایی با دو یا چهار هسته، ممکن است چیزی باشد که شما به آن نیاز دارید. اما اگر غالبا به طور هم زمان بیش از یکی از کار های ذکر شده را انجام می دهید بهتر است یک یا دو مدل پیشرفته تر در نظر بگیرید. مانند AMD Ryzen 3 1300X و AMD Ryzen 3 2200 G

اگر به بازی های کامپیوتری علاقه مند هستید و به عنوان یک گیمر از سیستم خود استفاده می کنید. باید به دنبال یک پردازنده رنج متوسط مانند Intel core i5 یا AMD Ryzen 5 باشید. با توجه به اینکه کارت گرافیک برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است بهتر است بیشتر هزینه خود را صرف خرید کارت گرافیک مناسب کنید.

اگر کارهای رسانه ای و تولید محتوا انجام می دهد و برای انجام کارهایی مثل ادیت فیلم و عکس و … سرعت بیشتری می خواهید و یا به دنبال سیستمی قدرتمندتر برای انجام کار های محاسباتی هستید تراشه ای Ryzen 7 می تواند نیاز شما را به خوبی جوابگو باشد.

اگر در مذاکر تجاری و کاری خود با پایگاه های اطلاعاتی گسترده یا فیلم های 4k یا ریاضیات پیچیده روبه رو هستید و نمی خواهید همواره زبان خود را صرف لود شدن سیستم خود کنید احتمالا یک تراشه های intel core 8 یا AMD threadripper مناسب شماست.

 البته برای کاربران تجاری که تمایل به صرف هزینه های بیشتر دارند پردازنده هایی مثل xeon w-3175x یا AMD EPYC هم می تواند مناسب باشد.

INTEL یا AMD ؟

از آنجایی که دو برند intel و AMD تنها شرکت های سازنده پردازنده در جهان هستند رقابت بین این دو هر ساله سخت تر و جذاب تر می شود. از آنجایی که قیمت، اولویت اکثر کاربران است؛ ابتدا این دو برند را از نظر صرفه اقتصادی مقایسه میکنیم. AMD معمولا در این زمینه برنده بوده است و توانسته پردازنده های قدرتمند را با قیمت مناسب به دست کاربران برساند. البته در این بین استثناهایی هم وجود داشته اند.

از نظر گیمر ها Intel توانسته عملکرد بهتری از هسته خود به نمایش بگذارد. اگر بهترین مدل های هر قیمت را مقایسه کنیم تفاوت چندانی ندارند؛ در بیشتر پردازنده های رده متوسط تفاوت هایی به چشم می آید و به طور کلی Intel توانسته حرف اول را در زمینه گیمینگ بزند.

در بسیاری از جنبه های دیگر می توان این دو برند را مقایسه کرد که در مقاله های بعدی به آن می پردازیم. اما به طور کلی از میان این دو برند به شرح جدول زیر در عرصه های زیر یکی را برنده اعلام میکنیم.

بهره وری و تولید محتوا AMD

مشخصات و ویژگی ها AMD

Over clock: Intel

لیوتگرافی: AMD

معماری: AMD

3 آیا به  overclocking نیاز دارم ؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا لازم است بدانیم اورکلاکینگ چیست و چه کاربردی دارد؟ اورکلاک کردن عملیاتی است که باعث افزایش نرخ کلاک جزئی از سخت افزار میشود و این امکان را میدهد که سخت افزار، در سرعت کلاک بالاتری فعالیت کند. روشن است که مزیت اورکلاک کردن افزایش سرعت و کارایی سیستم شماست.

بیشتر پردازنده ها را می توان اورکلاک کرد. اگر علاقه مند هستید که سرعت کلاک بالاتر از حد مجاز را بدست آورید احتمالا نیاز به یک سیستم خنک کننده ی پیشرفته و مادربرد مناسب برای اورکلاک نیاز دارید. البته در گذشته تعداد هسته ها و سرعت کارایی CPU ها در حدی بود که با اورکلاک کردن افزایش سرعت سیستم محسوس بود اما امروزه قدرت پردازنده ها به حدی بالاست که با اینکار سرعت سیستم تغییر قابل توجهی نمیکند

اگر به دنبال نهایت سرعت تراشته خود بدون خرابی نیستید و فقط یک کاربر عادی هستید به اورکلاک نیازی نداشته و احتیاج به صرف وقت و هزینه اضافی ندارید.

4 کدام نسل از CPU را نیاز دارم؟

بدیهی است که هرچه نسل CPU انتخابی شما بالاتر باشد تکنولوژی های بکار رفته در پردازنده بهتر شده و تغییرات گسترده ای در رده های مختلف پردازنده ها ایجاد شده و در هر نسل با تکنولوژی های جدید به کار رفته مصرف انرژی و ابعاد تراشته کاهش داشته و قدرت آن افزایش یافته است.

انواع نسل های  CPU

AMD INTEL
RYZEN3 I3
RYZEN5 I5
RYZEN7 I7

5.مشخصات اصلی پردازنده چیست و باید به چه مشخصه هایی اهمیت دهم ؟

-سرعت کلاک:که برحسب گیگا هرتز نوشته میشود و بیانگر سرعت کارایی تراشه است بنابراین هرچه این عدد بالا تر باشد سرعت بیشتر است.

-Cores  یا هسته ها: هسته در صورتی که قوی باشد می تواند پردازش سیستم را هرچه سریعتر انجام دهد.یک CPU که دارای چندین هسته و رشته است ممکن است عملکرد به مراتب بهتر از یک CPU تک هسته ای داشته باشد و بتواند چندین فرایند را همزمان انجام دهد و سرعت شما را هنگام کار با برنامه های قدرتمند،بازی های ویدیویی و… را افزایش دهد.

-Threads یا رشته ها: بیانگر تعداد فرایند های مستقل است که تراشه مورد نظر میتواند به طور همزمان کنترل کند.

-TDP یا توان حرارتی: که بیانگر حداکثر مقدار گرمای تولید شده توسط تراشه برحسب وات است. هرچه این عدد کمتر باشد به معنای مصرف برق و تولید حرارت کمتر است.هنگام خرید خوب است که ازاین مشخصه اطلاع داشته تا تجهیزات خنک کننده مناسب برای پشتیبانی از پردازنده خود تهیه کنید.

-CACHE یا حافظه پنهان: حافظه پنهان پردازنده برای سرعت بخشیدن به دسترسی داده ها و دستورالعمل های بین پردازنده و RAM  استفاده میشود و سه نوع از آن وجود دارد:

L1 سریعتر کم جا تر
L2 کند جادار تر
L3 کندتر کم جاتر نسبت به L2

-IPC  یا دستورالعمل های مربوط به هرچرخه ساعت:که به شدت به معماری پردازنده مرکزی وابسته است.

این عنوان معمولا به عنوان مشخصات دقیق درج نمیشود و از طریق تست معیار اندازه گیری میشود.

6.به کدامیک بیشتر نیاز دارم؟ CLOCKSPEED ,CORES ,THREADS

در نهایت پاسخ به این سوال بستگی به نوع نیاز و کاربری شما دارد.اگر به سرعت بیشتر در انجام کارهای خود نیاز دارید

CLOCK های بالاتر برای پاسخگویی سریع سیستم هستند (اگرچه رم و سرعت ذخیره سازی نیز تاثیر قابل توجهی در این زمینه

دارند که نباید فراموش شوند)

اگر کارهایی مثل ویرایش فیلم های با وضوح بالا،کاربا برنامه های سنگین به طور همزمان و… انجام میدهید باید تعداد هسته ها

و رشته های خود را اولویت قرار دهید.

7.مادربرد من چه سوکتی نیاز دارد ؟

پردازنده ها برای اینکه روی مادربرد نصب شوند از اتصال دهنده ای استفاده می کنند به آن اصطلاحا سوکت گفته می شود.

پردازنده های مختلف به انواع مختلف سوکت احتیاج دارند.اگر از قبل مادربرد دارید و قصد تعویض آن را ندارید باید CPU  متناسب با سوکت خود را تهیه کنید.در غیر اینصورت باید اطمینان حاصل کنید که مادربردی که خریداری کرده اید با پردازنده جدید شما سازگار است.

راهنمای خواندن مشخصات CPU

برای یادگیری بهتر دو نمونه از تراشه های هر دو برند را بررسی میکنیم:

در نهایت با پاسخ به سوالات فوق و با در نظر گرفتن نوع کاربری، بودجه و قطعات فعلی کامپیوترتان (در صورتی که CPU  را برای سیستم قدیمی خود خریداری میکنید) میتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

فراموش نکنید که مشورت با افراد متخصص و با تجربه در زمینه راهنمای خرید CPU می تواند دید شما را هنگام خرید بسیار بازتر کند.

کارشناسان پیشرو پرداز اسپادانا متخصص در زمینه اجرای شبکه های کامپیوتری اصفهان منتظر شما هستند تا با مشاوره و راهنمایی های تخصصی تمام نکات مربوط به خرید  CPU  را به شما بدهند.

مشکلات و سوالات خود را در مورد راهنمای خرید CPU با ما از طریق شماره های 09035044001-3  در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *