بررسی انواع کابل شبکه

بررسی انواع کابل شبکه

بررسی انواع کابل شبکه

در یک شبکه ی کامپیوتری برای به اشتراک گذاشتن فایل ها، دسترسی به اینترنت  و به اشتراک گذاشتن تجهیزات سخت افزاری مثل پرینتر،اسکنر و … به زیرساخت های شبکه اعم از سوئیچ ها،روتر ها،کابل های شبکه و… نیاز داریم. کابل های شبکه در اصل هدایتگر دیتای شبکه هستند. به طور کلی برای انتقال این دیتا از سه دسته ی کلی کابل های شبکه استفاده میکنیم. برای طراحی و اجرای شبکه های کامپیوتری کابلی و اجرای شبکه اصفهان با شرکت پیشرو پرداز تماس بگیرید.

  • کابل کواکسیال( COAXIAL CABEL)

بررسی انواع کابل شبکه

کابل کواکسیال در سراسر جهان برای انتقال داده ها،ویدیو ها و ارتباطات صوتی استفاده میشود و قدمت بسیاری (از اوایل قرن بیستم) دارد. کلید موفقیت کابل کواکسیال طراحی لایه محافظ آن است که به هسته مسی آن اجازه میدهد داده ها را به سرعت و بدون تداخل با سیگنال های دیگر و عوامل محیطی انتقال دهد. کابل های کواکسیال از نظر اندازه ی قطر به سه دسته ی  RG-6  /RG-11  /RG59 تقسیم بندی میشوند. کابل کواکسیال نوعی از کابل است که دارای یک رسانای داخلی است که توسط یک لایه عایق احاطه شده و دوباره توسط یک محافظ رسانا احاطه شده و سیگنال الکتریکی از طریق هادی مرکزی جریان می یابد.

  • کابل جفت پیچ خورده(TWISTED PAIR)

نوعی کابل است که با قرار دادن دو سیم عایق جداگانه در یک الگوی پیچ خورده و حرکتشان به موازات هم ساخته میشود. این نوع کابل در انواع مختلف زیرساخت ها استفاده میشود.

کارشناسان شبکه های کامپیوتری معتقدند کابل های توییستد پیر اغلب برای جلوگیری از تداخل سیگنال های خاص استفاده می شوند. همچنین این نوع کابل ها شعاع خم شدن مطلوبی دارند و خاتمه آنها راحتتر است. کابل های جفت پیچ خورده در توپولوژی های متنوعی از شبکه قابلیت انتخاب دارند.

دو نوع کلی این نوع کابل شبکه عبارتند از:

  • UTP (UNSHIELDED TWISTED PAIR)

بررسی انواع کابل شبکه

درون غلاف،حفاظ یا شیلدی بر روی زوج سیم ها نیست و نویز پذیر تر است. از  STP ارزانتر است و از آنجایی که در گذشته اکثر ساختمان ها با این نوع کابل شبکه شده اند بسیاری از استاندارد های اتصال برای استفاده از آنها سازگارند.

  • STP (SHIELDED TWISTED PAIR)  

بررسی انواع کابل شبکه

داخل غلاف،بر روی زوج سیم ها یک یا دو شیلد کشیده شده که در واقع یک ورقه فلزی مثل فویل است. به علت وجود این فویل های محافظ ،مقاومت کابل ها در برابر امواج الکترومغناطیس و نویز بیشتر است. این نوع کابل گرانتر از کابل های  UTPاست و نصب و راه اندازی آن سختتر است . به طور کلی سرعت هر دو نوع کابل برای فواصل محلی رضایت بخش است.

  • FTP فویل دار
  • SFTP شیلد دار و فویل دار
  • SSTP شیلد دار و هر دو زوج دارای فویل جداگانه

 

  • کابل های فیبر نوری( FIBER OPTICAL CABEL)
بررسی انواع کابل شبکه

Cross section of a submarine communications cable – 3d illustration

کابل فیبر نوری شامل رشته هایی از الیاف شیشه داخل یک پوشش عایق بندی شده است و برای شبکه هایی با کارکرد بالا و ارتباطات از راه دور طراحی شده اند.

مزایای کابل فیبر نوری:

فیبر نوری در ضخامت مشابه با کابل های مسی میتواند پهنای باند بیشتری را حمل کند.

همچنین از آنجایی که نور میتواند مسافت بسیاری را بدون کاهش قدرت خود طی کند نیاز به دستگاه های تقویت کننده سیگنال در زیرساخت شبکه کمتر شده و باعث میشود این کابل ها فواصل بسیار طولانی تری نسبت به کابل های مسی حمل کنند. از طرفی کابل های فیبر نوری به علت داشتن الیاف شیشه ای بسیار نازک تر و سبکتر هستند. اما در عین حال محکم ترند و در برابر کشش مقاوم اند.

از شما سپاسگذاریم که تا انتهای مقاله بررسی انواع کابل شبکه با ما همراه بودید. شرکت پیشرو پرداز اسپادانا آماده فروش انواع کابل شبکه ها  و تامین کننده پروژه هاست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *