چک لیست نگهداری از تجهیزات و پشتیبانی شبکه کامپیوتری

چک لیست نگهداری از تجهیزات شبکه کامپیوتری

چک لیست نگهداری از تجهیزات و پشتیبانی شبکه کامپیوتری

بازدید دوره ای و چک کردن سلامت و عملکرد همه تجهیزات که شبکه ی کامپیوتری شما را تشکیل میدهند امری اجتناب ناپذیر می باشد و به صورت دوره های شش ماهه،یکساله و … باید انجام شود.

مدت زمان این دوره بسته به هر شبکه متفاوت بوده و داشتن یک چک لیست مشابه برای همه ی شبکه ها کاری سخت و حتی غیر ممکن است.

در این مقاله سعی کرده ایم که به طور خلاصه موارد ضروری که در هرشبکه باید چک شوند را باهم بررسی کنیم.

  • پشتیبان گیری از داده ها

تهیه نسخه پشتیبان از داده ها حیاتی ترین کار جهت تعمیر و نگهداری است. مهم نیست که چه نوع مشکلی برای شبکه ای رخ می دهد، بلکه بسیار مهم است که بتوانیم داده های به روز را بازیابی کنیم.

برای برخی از شرکت ها، پشتیبان گیری در پایان روز کافی است، در حالی که برخی دیگر نیاز به پشتیبان گیری مداوم دارند.

پشتیبان گیری می تواند به صورت محلی یا در سراسر شبکه ایجاد شود. پشتیبان‌گیری‌های محلی باید در خارج از سایت ذخیره شوند تا در برابر آتش سوزی یا سایر عواملی که می‌توانند به آن‌ها آسیب بزنند، محافظت شود.

  • حفاظت از بدافزار

حفاظت از بدافزار اهمیت بسیار زیادی دارد. نرم افزارهای حفاظتی را به روز کنید، به روز نگه داشتن سیستم عامل سرور و نرم افزار دستگاه شبکه نیز مهم است.

در صورت امکان، یک شبکه آزمایشی بدون اتصال به شبکه اصلی نگهداری کنید. قبل از به‌روزرسانی سیستم‌ عامل، هرگونه به‌روزرسانی را در شبکه آزمایشی امتحان کنید.

  •  به روز رسانی اسناد شبکه

اسناد شبکه ی خود را به روز نگه دارید.

زمان و تاریخ هر تعمیر، نام شخصی که تعمیر را انجام داده است و توضیحی درباره دلیل انجام تعمیرات را یادداشت کنید.

  • موجودی دستگاه

موجودی دستگاه ها را نگهداری و مرتبا چک کنید.

مجموعه ای از نام های دستگاه را ایجاد کنید که نشان می دهد دستگاه در کجای شبکه قرار دارد و نوع دستگاه را نشان می دهد.

شامل آدرس های IP رمز ها و غیره.

  •  بررسی سیستم برق دهی

در حالی که تمامی موارد مشکل زا را در شبکه ی خود چک میکنید از سیستم برق و قطعی ناگهانی برق غافل نشوید. سیستم های منبع تغذیه بدون وقفه( UPS )  را به طور منظم آزمایش کنی و افزایش ظرفیت UPS هنگام اضافه کردن به شبکه را فراموش نکنید.

  •  گردگیری فیلتر دستگاه

گرد و غبار می تواند فیلترهای ورودی دستگاه های متصل به شبکه را مسدود کند. در صورت لزوم فیلترها را تعویض کنید. گرفتگی فیلترها می تواند جریان هوا را کاهش دهد که باعث افزایش دما می شود. دستگاه های داغتر کندتر کار می کنند و انرژی بیشتری مصرف می کنند.

مدیریت، پشتیبانی و تهیه چک لیست های دوره ای از شبکه به شیوه های بسیار زیادی قابل انجام هستند.برخی از سازمان ها اینکار را به متخصصان خود سپرده و بارها شاهد رفتن شخص متخصص از مجموعه ها بوده ایم و همین دلیلی بر سپردن اینکار به شرکت های متخصص بوده است.

پیشرو پرداز اسپادانا با بیش از 17سال سابقه معتبر در زمینه ی خدمات و اجرا شبکه های کامپیوتری اصفهان و  در سراسر ایران با پرسنل متخصص و ماهر است. در صورت بروز هرگونه مشکل و یا نیاز به بررسی و مستند سازی شبکه کامپیوتری خود با ما تماس حاصل فرمایید و از مشاوره ی رایگان متخصصین پیشرو پرداز اسپادانا بهره مند شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *