اصطلاحات و تعاریف رایج فیبر نوری

اصطلاحات و تعاریف رایج فیبر نوری

اصطلاحات و تعاریف رایج فیبر نوری

از آنجا که کلید درک هر فناوری، درک زبان آن فناوری است در این مقاله به شما کمک میکنیم تا با برخی از اصطلاحات رایج فیبر نوری آشنا شوید.

فیبر نوری چیست؟

فیبر نوری سیگنال هایی را از یک مکان به مکان دیگر به شکل نور ارسال می کند که از طریق الیاف نازک مو از شیشه یا پلاستیک هدایت می شود. این سیگنال ها می توانند آنالوگ یا دیجیتال و اطلاعات صوتی، داده یا تصویری باشند. فیبر می تواند اطلاعات بیشتری را در فواصل طولانی تری در زمان کمتری نسبت به هر روش سیم مسی یا بی سیم منتقل کند.

شرکت مهندسی پیشرو پرداز اسپادانا طبق استانداردهای موجود و تایید شده با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و بهره گیری از روش های نوین اقدام به طراحی و اجرای فیبر نوری اصفهان می نماید.

اصطلاحات و تعاریف فیبر نوری

  • آداپتور

آداپتور یک وسیله مکانیکی است که برای تراز کردن کانکتورهای فیبر نوری طراحی شده است. آداپتورها می توانند در جفت یا اتصال انواع کابل های فیبر نوری به یکدیگر کمک کنند.

  • رابط( کانکتور)

دستگاهی که در انتهای کابل فیبر نوری، منبع نور، گیرنده یا محفظه نصب شده است که با دستگاه مشابهی برای جفت کردن نور به فیبرهای نوری و خارج کردن آن متصل می شود. یک اتصال دهنده، دو سر فیبر یا یک انتهای فیبر و یک منبع نور یا آشکارساز را به هم متصل می کند.

  • هسته (کور)

بخش مرکزی یک فیبر نوری که نور را حمل می کند. بخش رسانای نور یک فیبر که با ضریب شکست بالاتر آن تعریف می شود. هسته مرکز یک فیبر است که با روکش متحدالمرکز با ضریب شکست پایین احاطه شده است.

  • کوپلر

دستگاهی که سه یا چند انتهای فیبر را متصل می کند و یک ورودی را بین دو یا چند خروجی تقسیم می کند یا دو یا چند ورودی را در یک خروجی ترکیب می کند.

  • جفت

انتقال نور به داخل یا خارج از فیبر نوری. (توجه داشته باشید که کوپلینگ نیازی به کوپلر ندارد).

  • فیبر تا مرز (FTTC)

سرویس فیبر نوری به گره ای که با سیم به چندین خانه مجاور وصل می شود، معمولاً روی یک بلوک.

  • فیبر به خانه (FTTH)

شبکه ای که در آن فیبرهای نوری سیگنال ها را به تمام خانه ها می رساند

  • LSZH

کابل هایی که عمدتاً برای کاربردهای داخلی استفاده می شود، برای کاهش انتشار گازهای سمی در صورت آتش سوزی طراحی شده است.

  • حالت(مود)

نور حالت هایی در فیبر یا لیزر دارد.حالت  یک موج الکترومغناطیسی منفرد که در یک فیبر حرکت می کند.

  • فیبر چند حالته (مالتی مود)- MM

فیبر نوری که هسته آن به اندازه کافی بزرگ است که بتواند بیش از یک حالت نور را منتشر کند. قطر معمولی آن 62.5 میکرومتر یا 50 میکرومتر است.

  • فیبر تک حالت(سینگل مود)- SM

حاوی تنها یک حالت در برخورد با لیزر. لیزری که در یک حالت عرضی تک کار می کند، معمولاً در یک حالت طولی واحد عمل نمی کند. نوعی موجبر نوری کم تلفات با هسته بسیار کوچک (2-9 میکرون). به دلیل دیافراگم ورودی بسیار کوچک به منبع لیزر برای سیگنال های ورودی نیاز دارد. کوچکترین شعاع هسته به طول موج منبع نزدیک می شود. در نتیجه، تنها یک حالت تکی منتشر می شود.

  • سیمپلکس(تک عنصری)

(به عنوان مثال، یک کانکتور سیمپلکس یک رابط تک فیبر است).کابل سیمپلکس اصطلاحی که گاهی برای کابل تک فیبر استفاده می شود.

پیگتیل فیبر نوری کوتاه که به طور دائم به یک منبع، آشکارساز یا دستگاه فیبر نوری دیگر در یک انتها و یک رابط نوری در طرف دیگر متصل است.

  • تکرار کننده( ریپیتر)

یک جفت گیرنده و فرستنده که سیگنال ضعیفی را برای ارسال مجدد از طریق طول دیگری از فیبر نوری شناسایی و تقویت می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *