معرفی انواع اصطلاحات و تجهیزات رایج شبکه

معرفی انواع اصطلاحات و تجهیزات رایج شبکه

آیا دانش شما در مورد تجهیزات شبکه به روز است؟

پیشرو پرداز اسپادانا در این مقاله به طور خلاصه آنچه شما باید در مورد تجهیزات شبکه بدانید، بیان کرده است.

در شبکه، از دستگاه های مختلف برای ارتباطات در شبکه استفاده می شود. این دستگاه های شبکه در بخش های مختلف شبکه رایانه ای کار می کنند.

تجهیزات شبکه برای ترکیب، تقسیم، تغییر، تقویت یا هدایت بسته های اطلاعاتی در کنار رایانه یا شبکه ارتباط از راه دور استفاده می شود. این منطقه محصول شامل هاب، سوییچ، روتر، پل، دروازه، مالتی پلکسر، گیرنده و فایروال است. علاوه بر نوع دستگاه، تجهیزات شبکه توسط پروتکل (به عنوان مثال اترنت) و نوع پورت یا رابط (به عنوان مثال T1) تعریف می شوند.

تجهیزات شبکه ممکن است برای شبکه های محلی (LAN)، شبکه های کلان شهرها (MAN) یا شبکه های گسترده (WAN) طراحی شده باشند.

 

انواع اصطلاحات و تجهیزات رایج شبکه

معرفی انواع اصطلاحات و تجهیزات رایج شبکه

 

دسته بندی تجهیزات شبکه

تجهیزات سخت افزاری شبکه به دو دسته ی کلی تقسیم بندی میشوند.

پسیو (Passive)

تجهیزات پسیو یا غیرفعال، برای کار کردن به جریان الکتریکی برق نیازی ندارند. نمونه هایی از این تجهیزات عبارتند از کابل کواکسیال، کابل فیبر نوری، کابل توییستد پیر و… که در مقاله های قبلی به طور کامل معرفی کرده ایم.

اکتیو (Active)

تجهیزات اکتیو یا فعال برای عملکرد خود به توان الکتریکی برق نیاز دارند که در ادامه به معرفی

چند مورد از آن ها میپردازیم.

 

روتر (Router)

روترهای شبکه از تجهیزات سخت افزاری شبکه هستند که داده ها را تعیین مسیر کرده و ارسال می کنند. روترها به عنوان دستگاه های وابسته به پروتکل،شبکه های فرعی را به هم متصل می کنند یا شبکه بزرگی را به زیر شبکه های کوچکتر تقسیم می کنند.

در واقع روتر یک دستگاه شبکه است که وظیفه مسیریابی ترافیک از یک شبکه به شبکه دیگر را دارد. مسیریاب ها با استفاده از قرارداد های مسیریابی کوتاه ترین مسیر را انتخاب می کنند و بهترین مسیر بین دو ایستگاه را پیکربندی می کنند. عموما ارتباط بین دو شبکه را برقرار می کنند.

شما می توانید یک روتر را به عنوان پلیس راهنمایی و رانندگی تصور کنید که ترافیک شبکه های مختلف را به جهات مختلف هدایت می کند.

علاوه بر ایجاد یک LAN، روتر قادر است چندین شبکه را به یک شبکه گسترده (WAN) متصل کند. شبکه WAN شبکه ای است که ناحیه وسیعی را پوشش می دهد و گاهی اوقات به طور مترادف با اینترنت استفاده می شود. اینترنت فقط یک نمونه از WAN است.

روترهای شبکه می توانند سیمی یا بی سیم باشند. از روترهای بی سیم گاهی اوقات به عنوان روترهای Wi-Fi یاد می شود.

 

انواع اصطلاحات و تجهیزات رایج شبکه

معرفی انواع اصطلاحات و تجهیزات رایج شبکه

 

مودم (Modem)

یک مودم برای دسترسی به اینترنت، روتر یا رایانه را به یک خط تلفن متصل می کند. ممکن است برخی از مودم ها از قابلیت روتر داخلی برخوردار باشند. این دستگاه وظیفه تبدیل دیتا از آنالوگ به دیجیتال و برعکس را دارد. این دستگاه سخت افزاری یکی از راه های ورود ما به دنیای اینترنت است.

مودم مخفف (Modulator + Demodulator) است که به معنای تعدیل و تغییر شکل سیگنال بین داده های دیجیتال رایانه و سیگنال آنالوگ یک خط تلفن می باشد. هنگام خرید مودم، اطمینان حاصل کنید که با شبکه ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) شما سازگار باشد.

 

انواع اصطلاحات و تجهیزات رایج شبکه

معرفی انواع اصطلاحات و تجهیزات رایج شبکه

 

تکرار کننده (Repeater)

از تجهیزات سخت افزاری شبکه است که سیگنالی را دریافت کرده و آن را با سطح دامنه بالاتر و انرژی بیشتر به سمت یک گیرنده ارسال میکند. با این وسیله می توان سیگنال ها را بدون کاهش انرژی به فواصل بسیار دور تر فرستاد.

به عبارت دیگر، شما می توانید تکرار کننده را به عنوان یک دستگاه تصور کنید که سیگنالی را دریافت می کند و آن را در سطح بالاتر یا توان بالاتر انتقال می دهد تا سیگنال بتواند مسافت بیشتری را پوشش دهد.

تکرارکننده های شبکه می توانند سیگنال های الکتریکی، بی سیم یا نوری ورودی را برای حفظ یکپارچگی سیگنال و افزایش مسافت داده ها بازسازی کنند. آن ها اغلب برای اتصال بخش های کابل در شبکه های (IEEE 802.3) استفاده می شوند.

انواع اصطلاحات و تجهیزات رایج شبکه

معرفی انواع اصطلاحات و تجهیزات رایج شبکه

 

هاب (Hub)

هاب یک دستگاه شبکه است، که برای اتصال چندین میزبان شبکه، با هدایت ترافیک و انتقال داده مورد استفاده قرار می گیرد. همه ی قسمت های شبکه می توانند به اطلاعات هاب دسترسی داشته باشند. هاب های شبکه مکان مرکزی را برای اتصال سیم به ایستگاه های کاری فراهم می کنند. اغلب، این دستگاه های سخت افزاری شامل یک سوئیچ شبکه هستند که نحوه و مکان ارسال اطلاعات را کنترل می کند.

داده ها با توجه به بسته های انتقال در یک شبکه رایانه ای منتقل می شوند. هنگامی که یک میزبان یک بسته داده را به یک شبکه می فرستد، هاب بسته داده را در تمام پورت های متصل به آن کپی می کند. همه پورت ها از داده ها اطلاع دارند.

هاب مانند یک سوئیچ، یک شبکه بین چندین دستگاه ایجاد می کند. اما هاب ها در مقایسه با سوئیچ های شبکه مدرن، قدیمی هستند. علاوه بر این، کپی کردن بسته های داده در تمام رابط ها یا پورت ها باعث کندتر و متراکم تر شدن آن می شود. که منجر به استفاده از سوئیچ شبکه می شود.

انواع اصطلاحات و تجهیزات رایج شبکه

معرفی انواع اصطلاحات و تجهیزات رایج شبکه

 

سوئیچ (Switch)

سوئیچ شبکه، وسیله ای است که مانند هاب شبکه سایر دستگاه های دارای شبکه را به میزبان رایانه ها متصل می کند. و به تعداد زیادی از این دستگاه ها اجازه می دهد تعداد محدودی از پورت ها را به اشتراک بگذارند.

با این تفاوت که بررسی کردن محتویات دستگاه فرستنده و ارسال مناسب آن به گیرنده ی مشخص است و عملکرد بهتر و امن تری نسبت به هاب دارد. سوئیچ ها با بررسی و فیلتر کردن بسته های داده، ظرفیت و سرعت شبکه را افزایش می دهند. سوئیچ ها همچنین بسته های فوروارد شده را دوباره تولید می کنند و میزان برخورد را کاهش می دهند و اجازه استفاده از گره های اضافی را می دهند.

معمولاً از طریق اترنت*، یک سوئیچ از سوئیچینگ بسته برای دریافت، پردازش و سپس انتقال داده ها به دستگاه گیرنده صحیح (شبکه محلی)، استفاده می کند.

سوئیچ ها از دستگاه های رومیزی ارزان قیمت با 4-12 پورت گرفته تا سوئیچ های مدیریت شده مبتنی بر شاسی بزرگ با صدها پورت متغیر هستند. سوئیچ ها از آدرس MAC هر دستگاه برای شناسایی آنها استفاده می کنند. هنگامی که یک بسته در یکی از رابط های سوئیچ دریافت می شود، بسته را فیلتر می کند و فقط به رابط گیرنده مورد نظر ارسال می شود.

سوئیچ های سطح بالای مدیریت شده همچنین می توانند عملکرد پایه مسیریابی لایه 3 را نیز انجام دهند. بعضی از سوئیچ ها حتی دارای کنترل کننده های بی سیم داخلی هستند.

عملکرد کلید مانند هاب است اما سوئیچ هوشمندتر از هاب است. یک سوئیچ فیلتر کردن و انتقال را انجام می دهد که یک روش هوشمندانه تر برای برخورد با بسته های داده است.

انواع اصطلاحات و تجهیزات رایج شبکه

معرفی انواع اصطلاحات و تجهیزات رایج شبکه

 

سرور (Server)

سرورها کامپیوتر های قدرتمند و دائما روشنی هستند که وظیفه سرویس دهی در شبکه را به عهده دارند. تمامی کامپیوتر ها و دستگاه های متصل به شبکه از سرور شبکه فرمان میگیرند و نیاز های خود را به کمک آن تامین می کنند.

 

IP

IP چند عدد در کنار هم، که نشان دهنده ی آدرس یک دستگاه استفاده کننده از شبکه است و برای دستگاه مبدا (SOURCE IP ADDRESS) و دستگاه مقصد (DESTINATION IP ADDRES) تعریف شده است.

 

درگاه شبکه (Port)

به محل ورود و خروج داده ها پورت گویند که شامل اعداد 1 تا 65535 است که هر عدد کاربرد خاصی دارد. درگاه های شبکه شبکه هایی را با پروتکل های ارتباطی متفاوت و ناسازگار بهم متصل می کنند.

 

گره (Node)

به همه ی دستگاه های متصل به شبکه از جمله کامپیوتر، پرینتر، اسکنر، مودم و… نود یا گره گویند. در واقع نود ها، ایستگاه های کاری هستند.

 

نقطه دسترسی شبکه / نقطه دسترسی بی سیم (WAP)

اکسس پوینت (Access Point) وسیله ای است که اتصال بی سیم را به شبکه سیمی اضافه می کند. برخی از AP ​​ها دستگاه های مستقلی هستند که به روتر متصل می شوند. در حالی که برخی دیگر از اجزای تشکیل دهنده روتر هستند.

اکسس پوینت ها در دو نوع وجود دارند. AP های مستقل برای نصب های ساده و AP های کنترل شده برای پیاده سازی های بزرگتر که امکان مدیریت مرکزی همه دستگاه ها را دارند.

انواع اصطلاحات و تجهیزات رایج شبکه

معرفی انواع اصطلاحات و تجهیزات رایج شبکه

 

درایو ذخیره شده متصل (NAS)

فضای ذخیره سازی متصل به شبکه (network-attached storage)، یک درایو اختصاصی در شبکه است که با آدرس IP خاص خود عملکردی مشابه هارد دیسک خارجی دارد. برخی از درایوهای NAS دارای نرم افزار داخلی هستند که امکان ذخیره پرونده ها، پخش رسانه ها و دسترسی از راه دور را فراهم می کند.

درایوهای پیشرفته NAS ممکن است برای افزایش کارایی از چندین دیسک سخت که در مجموعه ای زاید از دیسک های مستقل (RAID) مرتب شده اند استفاده کنند.

معرفی انواع اصطلاحات و تجهیزات رایج شبکه

 

کارت رابط شبکه (NIC)

کارت شبکه دستگاه هایی هستند که قابلیت های شبکه را اضافه می کنند و از آن ها بعضاً می توان به عنوان کنترل کننده های رابط شبکه یا کارت های رابط شبکه نام برد. سه نوع آداپتور شبکه، سیمی، بی سیم و دو سیم / بی سیم وجود دارد. هنگام خرید آداپتور شبکه بی سیم، مطمئن شوید که با استاندارد شبکه بی سیم سازمان شما سازگار است.

انواع اصطلاحات و تجهیزات رایج شبکه

معرفی انواع اصطلاحات و تجهیزات رایج شبکه

 

پل (Bridge)

اگر روتر دو نوع شبکه مختلف را به هم متصل کند یا دو شبکه فرعی مختلف به عنوان بخشی از همان شبکه متصل شود، آن را Bridge می نامند. از پل ها برای اتصال شبکه های محلی یا از راه دور استفاده می شود. آن ها مدیریت شبکه را متمرکز می کنند. می توانید به دو آزمایشگاه یا دو طبقه مختلف فکر کنید که توسط یک پل به هم متصل شده اند.

 

مالتی پلکسر (Multiplexer)

چندین ورودی سیگنال را در یک خروجی ترکیب می کنند.

 

فرستنده (Transmitter)

گره ها را به هم متصل می کنند و سیگنال ها را ارسال و دریافت می کنند. آن ها را بعضاً واحدهای دسترسی متوسط ​​(MAU) می نامند.

 

فایروال (Firewall)

فایروال شبکه یک دستگاه امنیتی است که بر اساس مجموعه ای از قوانین، ترافیک ورود و خروج به یک LAN را کنترل می کند. در واقع فایروال های شبکه از شبکه های رایانه ای محلی در برابر استفاده یا حمله غیر مجاز محافظت می کنند. به عبارت دیگر فایروال ها دسترسی به دستگاه ها و برنامه های شبکه خصوصی را مجاز یا انکار می کنند و بخش مهمی از سیاست کلی امنیتی سازمان را پشتیبانی می کنند.

در سطح مشاغل کوچک، فایروال با یک روتر و اغلب با یک WAP در یک بسته واحد ترکیب می شود. فایروال های جدید اغلب به عنوان دستگاه های مدیریت تهدید یکپارچه شناخته می شوند زیرا می توانند ترافیک را در سطح برنامه کنترل و کنترل کنند.

این محصولات شامل محصولات کلیدی است که نصب آن ها نسبتاً آسان است. در نصب های پیچیده و چند لایه به تخصص مدیر شبکه مجاز نیاز است.

 

معرفی انواع اصطلاحات و تجهیزات رایج شبکه

 

پروتکل انتقال صدا از طریق اینترنت  (VoIP)

روشی برای برقراری ارتباط صوتی است که به جای سیستم تلفنی از شبکه رایانه ای استفاده می کند. ممکن است قبلاً با سرویس های VoIP مانند Skype یا Google Voice be آشنا باشید که امکان برقراری ارتباط از طریق اینترنت را دارند. برای پرسنل یک شرکت،  VoIP  می تواند آن ها را از طریق شبکه رایانه ای و همچنین خطوط تلفن به یکدیگر متصل کند.

 

قدرت از طریق اترنت  (POE)

اترنت فقط از دو جفت سیم چهار سیم کابل اترنت مسی استفاده می کند و دو مورد دیگر را برای برق رسانی در دسترس می گذارد. اترنت این اجازه را می دهد تا دستگاه های کم مصرف مانند تلفن های VoIP دوربین های IP و WAP ها فقط از کابل اترنت استفاده کنند.

بسیاری از سوئیچ ها مدل هایی با PoE (پورت 15.4W / پورت) یا PoE + (25.5W / پورت) را روی برخی یا همه پورت های سوئیچ ارائه می دهند.

 

شبکه خط برق / ارتباط برق خط (PLC)

آیا می دانید علاوه بر تأمین انرژی دستگاه های الکترونیکی، می توان از خطوط برق برای ایجاد شبکه نیز استفاده کرد؟

ایجاد یک شبکه رایانه ای از طریق خطوط برق نه به اصلاح خطوط احتیاج دارد و نه باعث افزایش مصرف برق می شود. برای راه اندازی شبکه برق اترنت، فقط باید حداقل دو آداپتور شبکه برق را به پریزهای دیواری متصل کنید و کابل های اترنت را از آنها به هر دستگاه دیگری که در شبکه می خواهید، اجرا کنید.

*اترنت (Ethernet): اتصال به اینترنت از طریق کابل را اترنت گویند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *