معرفی پروتکل های UDP و TCP

معرفی پروتکل های UDP و TCP

معرفی پروتکل های UDP و TCP

TCP و UDP  دو پروتکل لایه چهار مدل مرجع OSI است. این دو پروتکل دو روش مختلف برای برقراری ارتباط بین دو سیستم است. نحوه ی ارتباط دو سیستم با استفاده از پروتکل های TCP و UDP مشخص می شود. پروتکل UDP برای انتقال دیتا سرعت بیشتری دارد در مقابل TCP برای اطمینان از انتقال دیتا صحیح مناسب است. هر کاربر ابتدا باید نیاز های خود را بررسی کند و براساس نیاز های خود یکی از دو پروتکل را انتخاب کند. در ادامه با پیشرو پرداز که در زمینه اجرای شبکه کامیپوتری اصفهان فعالیت می کند همراه باشید تا با نحوه کار و ویژگی های هرکدام آشنا شوید.

پروتکل UDP چیست؟

UDP مخفف User Datagram Protocol پروتکلی غیر اتصال گرا است و  ساده تر است. در این پروتکل خطا و ارسال مجدد پکت ها انجام نمی شود. در این پروتکل ایجاد اتصال، حفظ اتصال و خاتمه اتصال بین دو سیستم وجود ندارد. پکت ها بدون در نظر گرفتن اینکه گیرنده اطلاعات را دریافت می کند یا خطایی در آن وجود دارد یا خیر، بطور مداوم اطلاعات را ارسال می کند.

کابرد پروتکل UDP اکثراً برای پخش های آنلاین یا ارتباطات broadcast استفاده می شود. و برای ارسال ایمیل، مشاهده صفحات وب و یا دانلود فایل ها ایده آل نیست.

طراحی سایت شرکتی اصفهان 

پروتکل TCP چیست؟

TCP مخفف Transmission Control Protocol پروتکلی اتصال گرا است. یعنی پس از برقراری ارتباط دو سیستم می توانند از هر دو جهت انتقال اطلاعات داشته باشند. TCP برای بررسی خطا و گارانتی ارسال اطلاعات استفاده می شود.  پروتکلی مناسب برای انتقال داده های مهم که رسیدن پکت ها به طور کامل و بدون خطا برای سیستم مهم است. برای مثال در انتقال فایل های داده و صفحات وب استفاده می شود. با وجود قابلیت اطمینان به این پروتکل، سربار هدر زیادی دارد و سرعت انتقال اطلاعات را کاهش می دهد و استفاده از پهنای باند هم افزایش میابد.

تفاوت های TCP و UDP :

TCP یک پروتکل اتصال گراست در مقابل UDP پروتکلی غیر اتصال گراست. تفاوت اصلی بین این دو پروتکل سرعت آن هاست و TCP نسبت به UDP کند تر است. بطور کلی UDP سریع تر، ساده تر و کارآمد تر است با این حا ل ارسال مجدد پکت ها و شناسایی خطا فقط توسط پروتکل TCP  انجام می شود.

از دیگر تفاوت های این دو پروتکل در تحویل پکت هاست. پروتکل UDP پکت ها را بدون در نظر گرفتن آمادگی مقصد برای دریافت را ارسال میکند. که باعث کاهش سربار میشود. اما TCP ابتدا اتصال بین مبدأ و مقصد را ایجاد می کند و بعد شروع به ارسال پکت ها می کند و پس از پایان تبادل، اتصال را قطع می کند.

 

مقایسه TCP و UDP از نظر سرعت

دلیل سرعت زیاد UDP در انتقال اطلاعات، عدم نیاز به تأیید رسیدن اطلاعات است. زمانیکه تأییدی برای رسیدن پکت ها نباشد نیازی هم به ارسال مجدد داده ها ایجاد نمی شود. درصورتیکه در پروتکل TCP با هربار ایجاد خطا یا از دست رفتن پکت ها، TCP دوباره اقدام به ارسال اطلاعات می کند و این کار سبب کاهش سرعت ارسال می شود.

کدام پروتکل برای کنفرانس های ویدیویی مناسب است؟

در تماشای ویدیوهای آنلاین و یا کنفرانس های ویدیویی که نیاز به تبادل یکپارچه ی اطلاعات است. ارسال مجدد پکت هایی که دچار خطا شده باعث از دست رفتن اطلاعاتی می شود که در حال انتقال هستند.

مزیت های استفاده از پروتکل TCP

  • برقراری ارتباط بین سیستم های مختلف
  • مستقل از سیستم عامل
  • پشتیبانی از پروتکل های مسیریابی
  • پشتیبانی از پروتکل های مسیریابی متعدد

مزیت های استفاده از پروتکل UDP

  • مدل غیرقابل اتصال است به همین دلیل تأخیر ارسال اطلاعات کمتر است.
  • گیرنده اطلاعات بدون چک کردن خطای پکت یا پکت های از دست رفته آنها را دریافت می کند.
  • پیام های broadcast و multicast توسط این پروتکل ارسال و دریافت می شوند.
  • در ابن پروتکل احتمال packetlost وجود دارد.
  • مناسب برای انتقال های حجم کم

مقایسه پروتکل های TCP  و UDP

  • TCP یک پروتکل اتصال گراست اما UDP غیراتصال گرا
  • در TCP داده ها بصورت متوالی و جریانی از بایت ها خوانده می شود اما در UDP پکت ها یک به یک ارسال و در مقصد سر هم می شوند.
  • در TCP مسیری بین مبدأ و مقصد ایجاد می شود و ارسال پکت از این مسیر اتفاق می افتد. در UDP بخاطر عدم ایجاد ارتباط بین مبدأ و مقصد در هر زمانی فرستنده امکان ارسال پیام را دارد.
  • سرعت ارسال اطلاعات در پروتکل TCP کمتر از پروتکل UDP است.
  • سایز هدر پروتکل TCP 20 بایت است اما سایز هدر پروتکل UDP 8 بایت.
  • TCP نیاز به انتقال سه پکت برای برقراری ارتباط دارد و بعد از تبادل این سه پکت دیتا را منتقل می کنند ولی UDP از همان ابتدا دیتای اصلی را ارسال می کند.
  • TCP بررسی خطا انجام می دهد و پکت هایی که دچار خطا شده اند را مجدداً ارسال می کند. در مقابل UDP هم بررسی خطا انجام می دهد اما بسته هایی که دچار خطا شده اند را حذف می کند.
  • پروتکل TCP دارای Acknowledgment segments است اما پروتکل UDP نه.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *